Technische SEO is een noodzaak, geen optie
SEO
Technische SEO blijft de basis waarop elke succesvolle strategie is gebouwd. Hier lees je waarom technische SEO nu belangrijker is dan ooit.
Technische SEO is de basis, niet optioneel
SEO is meer veranderd dan welk ander marketingkanaal dan ook in het afgelopen decennium. Door een opeenvolging van algoritmische evoluties is SEO nog steeds de basis van een succesvolle digitale strategie - maar liefst 51% van het online verkeer komt via organische zoekresultaten naar websites.
SEO is mainstream geworden. Toch moeten we erkennen dat SEO nieuwe vaardigheden en benaderingen vereist om succesvol te zijn in een steeds competitievere wereld.
Met meer dan 5000 apparaten geïntegreerd met Google Assistant en de opkomst van spraakgestuurd zoeken, zijn de focuspunten van zoekopdrachten gedecentraliseerd.
De SERP zoals we die kenden is allang verdwenen; zoekopdrachten zijn nu dynamisch, visueel en overal aanwezig. Dit heeft een zeer grote impact op organisaties, omdat SEO een samenwerkende discipline is die een synthese van meerdere specialismen vereist om optimale resultaten te behalen. In het hart hiervan ligt het domein van technische SEO, dat de basis vormt waarop elke succesvolle strategie is gebouwd.
Een Korte Geschiedenis van Technische SEO
Alle wegen leiden terug naar technische SEO - het gaat er nu om hoe je je vaardigheden gebruikt die is veranderd.
SEO heeft altijd als doel gehad om kwalitatief hoogwaardig verkeer te genereren via organische zoekresultaten. De manieren om dit doel te bereiken zijn aanzienlijk veranderd sinds de begindagen van SEO, toen technische vaardigheden dominant waren.
Het crawlen van pagina's was toen - en is nu nog steeds - een belangrijke overweging bij het opzetten van een SEO-strategie.
Content was secundair - een middel om zoekwoorden op te nemen en de rankings te verbeteren. Dit evolueerde in de loop der tijd om ook linkbuilding te omvatten, gebaseerd op Google's belangrijke vroege innovatie om links te gebruiken om content te beoordelen en te rangschikken.
Het doel van marketeers bleef constant: organisch zoekverkeer aantrekken dat converteerde op hun website. Hierdoor werden we geconfronteerd met een kat-en-muisspel waarbij sommige marketeers er alles aan deden om hoge zoekresultaten te behalen.
Zodra Google inhaakte op keyword cloaking, gingen black hat SEO-praktijken over op het kopen van links om hun rankings te manipuleren. De Panda- en Penguin-algoritme-updates maakten een einde aan veel van die duistere tactieken en zorgden zelfs (kort) voor de discussie of SEO dood was.
Deze vraag miste één belangrijk punt.
Zolang mensen zoekmachines blijven gebruiken om informatie te ontdekken, zal SEO bloeien. Die discussies zijn een verre herinnering nu we moderne SEO omarmen, vooral de convergentie met contentmarketing.
De branche is steeds sterker geworden en de beste strategieën worden nu terecht beloond met een grotere aanwezigheid in de zoekresultaten.
In dit proces is SEO veranderd van een volledig rationele discipline naar iets meeromvattend, inclusief het typisch 'rechterhersenhelft'-domein van creatieve content. Dit heeft de vorm van SEO-afdelingen veranderd en heeft samenwerking met andere digitale marketingafdelingen vereist.
Technische SEO omvat nu alle best practices voor zoekmachines en laat geen ruimte voor manipulatie. Dit specialisme is nooit verdwenen, maar heeft onlangs een renaissance doorgemaakt omdat senior marketeers zich realiseren dat het zowel prestaties als naleving van zoekmachines stimuleert.
Hier zijn vier belangrijke gebieden voor:
1. Websitecontent: Zorgen dat content kan worden gecrawld en geïndexeerd door alle belangrijke zoekmachines, met name door het gebruik van logbestandsanalyse om hun toegangspatronen te interpreteren en gestructureerde gegevens om efficiënte toegang tot contentelementen mogelijk te maken.
2. Structuur: Het creëren van een sitestructuur en URL-structuur die zowel zoekmachines als gebruikers in staat stellen naar de meest relevante content te navigeren. Dit zou ook de stroom van interne linkwaarde door de site moeten vergemakkelijken.
3. Conversie: Het identificeren en oplossen van eventuele blokkades die gebruikers belemmeren bij het navigeren door de site.
4. Prestaties: Een belangrijke ontwikkeling is de evolutie van technische SEO naar een specialisme op het gebied van prestaties. Dit is altijd al het geval geweest, maar marketeers van alle disciplines hebben ingezien dat technische SEO veel meer is dan alleen "schoonmaakwerkzaamheden". Door de bovenstaande drie gebieden op orde te brengen, zal dit leiden tot betere prestaties van de site via zoekopdrachten en andere kanalen.
In deze context is het de moeite waard om te overwegen of "SEO" zelfs een adequate categorisatie is voor wat we nu doen.
Een Nieuwe Aanpak: Optimalisatie van Website, Zoekopdrachten en Content
De term "zoekmachineoptimalisatie" is misschien niet langer toereikend, aangezien we ons werkterrein uitbreiden om contentmarketing, conversie-optimalisatie en gebruikerservaring op te nemen.
Ons werk omvat:
- Het optimaliseren van de website voor gebruikers.
- Het waarborgen van de toegankelijkheid van content voor alle belangrijke zoekmachines en sociale netwerken.
- Het creëren van content die het juiste publiek aanspreekt via verschillende marketingkanalen.
Volgens onderzoek van BrightEdge gelooft slechts 3% van de 250 ondervraagde marketeers dat SEO en content afzonderlijke disciplines zijn.
SEO en de Convergentie van Content
Daarom moeten we deze set vaardigheden bekijken als optimalisatie van website, zoekopdrachten en
content - vooral omdat de rol van zoekmachines zich blijft ontwikkelen voorbij de 10 blauwe links van vroeger.
Onze verantwoordelijkheid is om in contact te komen met consumenten, waar ze ook zoeken, wat een steeds veranderende set contexten is. Dit zou een meer passende afbeelding zijn van een marketingkanaal dat een steeds belangrijkere rol speelt in digitale en bedrijfsstrategieën.
Immers, wanneer belangrijke technologische trends zich ontwikkelen, staan technische SEO-professionals vaak aan het voortouw van innovatie. Dit lijkt alleen maar versterkt te worden door recente ontwikkelingen in de branche.
Nu Accelerated Mobile Pages (AMP) en Progressive Web Apps (PWA's) een centrale rol spelen, moeten merken ervoor zorgen dat hun webaanwezigheid voldoet aan de hoogste normen om gelijke tred te houden met de moderne consument.
"Mobile-first" zijn heeft grote implicaties voor hoe we ons publiek betrekken, maar het is ook een technologische overweging. PWA's komen binnenkort naar Google Chrome op desktops, wat een verdere manifestatie is van de "mobile-first" benadering van site-ervaringen die we allemaal moeten omarmen.
Het zou moeilijk zijn om te beweren dat deze uniek vallen onder het domein van 'Zoekmachineoptimalisatie', en toch is het waarschijnlijk dat SEO-professionals binnen hun respectievelijke organisaties veranderingen zullen stimuleren.
Merken moeten verder denken dan zoekmachines en zich voorstellen op welke nieuwe manieren hun content door klanten kan - en zou moeten - worden ontdekt.
Als we het volledige potentieel van opkomende consumententrends willen benutten, is er een andere benadering van SEO vereist. Deze benadering moet zich uitstrekken tot optimalisatie van de site-ervaring, evenals traditionele SEO-technieken.
Er zijn talloze nieuwe mogelijkheden voor degenen die zich aanpassen; een proces dat kan worden versneld door een collaboratieve werkomgeving te creëren.
6 Denkhoeden & SEO
Hoe we het ook noemen, het is duidelijk dat SEO nooit op zichzelf heeft bestaan. Van de vroege symbiose met webontwikkeling tot de hedendaagse convergentie met content, SEO gaat altijd over samenwerking geweest.
Het kan daarom nuttig zijn om raamwerken te overwegen die dit idee tot leven kunnen brengen en de specialistische vaardigheden vereisen voor een moderne organische zoekcampagne.
We praten meestal alleen over black hat en white hat in SEO (met af en toe een vermelding van gray), maar de benadering van de zes denkhoeden van Edward de Bono kan structuur bieden aan samenwerking.
Elke hoed weerspiegelt een manier van denken en scheidt de verschillende functies die nodig zijn om succesvolle resultaten te behalen. Dit kunnen volledig verschillende afdelingen zijn, verschillende individuen of zelfs verschillende denkwijzen voor één persoon.
Het doel is om het samenwerkingsproces te verbeteren, maar ook om de feilbaarheid van subjectiviteit te verminderen door elke uitdaging vanuit alle hoeken te benaderen voordat er wordt voortgegaan.
- White Hat SEO
Een bekende term voor de meeste SEO-professionals, denken vanuit de Witte Hoed hangt puur af van feiten, statistieken en gegevenspunten. Dit is de meest objectieve manier om een situatie te benaderen.
Wie zou deze hoed moeten dragen?
Data-analisten en analytics-specialisten zijn typisch geschikt voor deze benadering.
Waarom is het nodig voor SEO?
Een puur datagerichte benadering is een perfect startpunt voor discussie. Het houdt iedereen gefocust op de objectieve waarheden van prestaties over verschillende kanalen. Data zonder context is uiteraard betekenisloos, dus deze benadering op zichzelf mist de nodige kleur om consumenten te begrijpen.
- Yellow Hat SEO
De Gele Hoed brengt optimisme op tafel en richt zich op de potentiële voordelen die een strategie kan opleveren voor merken en consumenten.
Wie zou deze hoed moeten dragen?
Iedereen kan een optimist zijn, dus dit kan een denkwijze zijn die alle betrokken partijen gedurende een bepaalde periode aannemen. Het kan ook aan één persoon worden toegewezen als verantwoordelijkheid; het belangrijkste is om enige structuur te behouden.
Waarom is het nodig voor SEO?
We hebben vaak veel ideeën, dus het is gemakkelijk om er een aantal van te laten varen voordat hun volledige potentieel is verkend. Het aannemen van een alternatieve kijk maakt een volledige verkenning van een idee mogelijk, zelfs als het slechts een deel ervan behoudt.
- Black Hat SEO
De Zwarte Hoed is anathema voor gevorderde SEO-professionals, maar het concept heeft wel waarde in deze specifieke context. We kunnen dit ook afwisselen met de benadering van de "advocaat van de duivel", waarbij iemand opzettelijk obstakels en gevaren voor het project aanwijst.
Wie zou deze hoed moeten dragen?
Niemand echt, maar wees alert op de gevaren van mensen die SEO-oplossingen bieden zonder veel transparantie over de werkwijze. Let op negatieve SEO-aanvallen.
- Red Hat SEO
De Rode Hoed benadering heeft betrekking op gevoelens en emoties, vaak gebaseerd op de intuïtieve reactie op een idee. Dit kan zeer waardevol zijn voor een digitaal project, omdat we soms te rationeel kunnen zijn in onze op data gebaseerde benadering.
Wie zou deze hoed moeten dragen?
Het kan nuttig zijn om deze rol toe te wijzen aan iemand die nauw samenwerkt met het doelpubliek, of die veel publieksgegevens analyseert en interpreteert.
Waarom is het nodig voor SEO?
Bij het strijden om aand
acht van consumenten, die steeds schaarser wordt, zijn eerste indrukken belangrijk. Contentmarketingcampagnes kunnen afhangen van een goede eerste indruk, dus het is de moeite waard om soms naar de intuïtie te luisteren.
- Green Hat SEO
De Groene Hoed brengt creativiteit en spontaniteit in het proces, waarbij uitdagingen vanuit een nieuw perspectief worden benaderd wanneer mogelijk. Waar anderen obstakels zien, ziet deze benadering nieuwe kansen.
Wie zou deze hoed moeten dragen?
Iedereen kan creatief zijn. Het kan echter het beste zijn om deze rol toe te wijzen aan iemand die comfortabel is met het delen van zijn/haar ideeën in een groep en niet snel ontmoedigd raakt als ze niet worden opgepikt!
Waarom is het nodig voor SEO?
Er zijn best practices, maar die brengen ons slechts tot op zekere hoogte. Ze zijn een egaliserende kracht; nieuwe ideeën maken echt het verschil. In een branche die nog in de kinderschoenen staat, zijn er nog talloze onontdekte mogelijkheden. De Groene Hoed brengt dat element van innovatie in een discussie.
- Blue Hat SEO
De Blauwe Hoed organiseert het denkproces en draagt de uiteenlopende elementen samen tot een samenhangend geheel.
Wie zou deze hoed moeten dragen?
De projectleider of de persoon die het dichtst bij de doelstellingen van het merk staat, kan helpen om de focus te behouden. Projectmanagers hebben ook natuurlijke affiniteit met deze rol.
Waarom is het nodig voor SEO?
SEO is een steeds diversere reeks disciplines, waardoor deze rol onmisbaar is. Om optimaal gebruik te maken van de kansen van organisch zoeken, moeten verschillende afdelingen continu samenwerken. De Blauwe Hoed houdt deze samenwerking in stand.
Echte hoeden zijn optioneel, maar kunnen helpen bij de acceptatie van deze benadering.
Hoe dan ook, deze denkwijzen hebben verschillende voordelen voor elke organisatie:
- Kansen om meer digitale functies in het SEO-proces te integreren.
- Mogelijkheden om nieuwe vaardigheden te leren, zowel door te doen als door te observeren.
- Integratie van SEO-best practices over meer digitale kanalen.
- Een centrale rol voor SEO, zonder de belangrijkheid van andere specialisten te verminderen.
Technische SEO is nu belangrijker dan ooit
SEO heeft zich ontwikkeld tot iets groters en technische vaardigheden moeten op een andere manier worden toegepast.
Sterker nog, het is uitgegroeid tot een veel geavanceerder en genuanceerder digitaal kanaal dat de categorie "Zoekmachineoptimalisatie" is ontstegen.
De kernbeginselen van organisch zoeken blijven stevig op hun plaats, waarbij technische SEO eindelijk de erkenning krijgt die het verdient als een drijvende kracht achter web-, mobiele en app-prestaties.
SEO-professionals staan vaak vooraan bij technologische innovaties en het lijkt er niet op dat dit zal veranderen in een wereld van spraakgestuurd zoeken, digitale assistenten en Progressive Web Apps.
Er zijn echter nieuwe benaderingen nodig als we deze kans ten volle willen benutten. Dat begint bij de definitie van wat SEO precies omvat en strekt zich uit tot de manieren waarop we samenwerking binnen onze organisaties leiden.
Het niveau van technische bekwaamheid dat nodig is voor succes is teruggekeerd naar het niveau van weleer.
Waar en hoe je die kennis toepast, is echter cruciaal voor technisch succes. Richt je vaardigheden op het optimaliseren van:
- Je website.
- Mobiele en desktopapparaten.
- Mobiele apps.
- Spraakgestuurd zoeken.
- VR.
- Agents.
- Verticale zoekmachines (het is niet alleen meer Google - denk bijvoorbeeld aan Amazon).
De AI-revolutie heeft meer hulp nodig van technische SEO-professionals en datawetenschappers om het vooruit te helpen.
Als je nu actie onderneemt en een iets ander perspectief aanneemt ten opzichte van je rol, kan organisch zoeken een centrale rol spelen in zowel bedrijfsstrategie als cross-channel digitale marketing.